Zastanawiasz się jakie podstrony odwiedza klient, który finalnie dokonuje transakcji? Jakie interakcje z Twoją stroną podejmuje? Które z nich wpływają korzystnie na realizację Twoich celów sprzedażowych? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w zakładce Eksplorowani, wykorzystując model „Eksploracja sekwencji ścieżki”. Dlaczego warto cyklicznie wykorzystywać tę analizę? Przeczytaj poniższy artykuł i zrób krok w stronę lepszego zrozumienia swoich odbiorców!

Więcej o zakładce Eksplorowanie w Google Analytics 4, przeczytasz w artykule: Eksplorowanie – jak wykorzystać nową zakładkę w Google Analytics 4?

Otwórz w nowej karcie

Założeniem Eksploracji sekwencji ścieżki jest analiza kolejnych wysyłanych zdarzeń lub podstron wyświetlanych przez użytkownika odwiedzającego stronę internetową. Eksploracja bazuje na tzw. „Diagramie drzewa”, prezentując kolejne lub poprzednie kroki z uwzględnieniem hierarchii najczęściej występujących.

Eksploracja sekwencji ścieżki – struktura metody i komponenty widoku

Definiowanie analizy z wykorzystaniem tego modelu składa się z trzech elementów: punktu początkowego lub końcowego, kroków (kolumn) oraz węzłów. Za pomocą odpowiedniego zdefiniowania każdego z powyższych elementów, mamy możliwość przeanalizowania niemal dowolnej ścieżki użytkowników na naszej stronie internetowej.

Punkt początkowy / punkt końcowy

Punkt początkowy to ekran lub zdarzenie na początku ścieżki, którą chcesz przeanalizować. Na wizualizacji jest to pierwsza kolumna od lewej. Przykładowo początkiem ścieżki e-commerce może być strona z ofertą obuwia z różnych kategorii (np. męskie, damskie, sportowe itp.). Punkt końcowy to ekran lub zdarzenie na końcu ścieżki, którą chcesz przeanalizować. Na wizualizacji jest to pierwsza kolumna od prawej. Eksploracja sekwencji ścieżki może zawierać punkt początkowy lub punkt końcowy, ale nie oba te elementy jednocześnie.

Kroki

Kroki to kolumny na wykresie. Każdy krok po punkcie początkowym lub przed punktem końcowym odpowiada następnemu bądź poprzedniemu działaniu polegającemu na wyświetleniu ekranu albo wywołaniu zdarzenia. Na przykład KROK +1 to lista ekranów lub zdarzeń odpowiednio wyświetlonych bądź wywołanych przez osoby kupujące buty po otwarciu punktu początkowego, którym jest strona z obuwiem.

Węzły

Węzły to punkty danych w ramach kroków podające liczbę użytkowników lub zdarzeń w danym miejscu ścieżki. Na przykład węzeł „Obuwie męskie” w KROKU +1 wskazuje liczbę klientów, którzy otworzyli tę stronę, lub liczbę wywołanych na niej zdarzeń. Typ węzła podaje wartości wymiarów widoczne w poszczególnych krokach wykresu. Typ węzła punktu początkowego określasz przy tworzeniu nowej eksploracji sekwencji ścieżki. Typ węzła w danym kroku możesz zmieniać w znajdującym się nad nim menu.

Standardowa eksploracja sekwencji ścieżki bada strumień zdarzeń, zaczynając od wskazanego przez Ciebie punktu początkowego, aby znaleźć następne ekrany lub zdarzenia odpowiednio wyświetlone bądź wywołane przez użytkowników tuż po punkcie początkowym. Odwrotna eksploracja sekwencji ścieżki przebiega wstecz – bada strumień zdarzeń, by znaleźć wyświetlone ekrany lub zdarzenia uruchomione tuż przed wybranym punktem końcowym. Te ekrany lub zdarzenia są następnie łączone w ścieżki. Liczby widoczne w każdym węźle podają łączną liczbę użytkowników lub zdarzeń występujących w danym miejscu ścieżki.

Jak rozpocząć tworzenie analizy z wykorzystaniem eksploracji sekwencji ścieżki w Google Analytics 4?

Najlepszy rozwiązaniem, nie tylko z punktu widzenia tej jednej analizy, ale również przyswajania nowego interfejsu i konfiguracji raportów w GA4 jest utworzeniu Eksploracji od samego początku. W tym celu wybieramy zakładkę Eksplorowanie, a następnie „Pusty”.

Dlaczego „Pusty”, skoro jest możliwość wyboru zdefiniowanej Eksploracji sekwencji ścieżki? Pierwszy powód znajduję się w zdaniu otwierającym ten akapit – każdy kolejny raz ręcznego definiowania parametrów widoku eksploracji będzie procentował w przyszłości. Drugą kwestią jest to, co otrzymujemy po wybraniu wstępnie zdefiniowanej eksploracji przez GA4. Dane te złożone są z puntu początkowego, dwóch kroków i węzłów, wykorzystujących podstawowe zdarzenia, przez co analiza takiego diagramu nie ma większego sensu. Oczywiście możemy zmodyfikować ten widok i wybrać parametry, które będą dla nas odpowiednie – jeśli na początku będzie to dla Ciebie wygodniejsze, skorzystaj z tej możliwości 🙂

Po utworzeniu nowego pustego raportu eksploracji, musimy zdefiniować metodę „Eksploracja sekwencji ścieżki” oraz skonfigurować Segmenty, Wymiary i Dane – te trzy elementy będą odpowiadać za szczegóły danych wyświetlanych finalnie w diagramie. Uzupełniając konfigurację, mamy możliwość zdefiniowania również filtrów oraz filtrów węzłów, aby uszczegółowić dane i wyświetlać dokładnie to, co jest nam potrzebne w danym momencie.

Jaki będzie efekt? Dlaczego warto korzystać z tej eksploracji?

Wraz z wejściem Google Analytics 4, rozpoczął się proces odchodzenia od gotowych raportów, które znaliśmy z Google Universal Analytics, na poczet definiowania własnych struktur danych w taki sposób, aby w jak największym stopniu odpowiadały naszym analitycznym potrzebom. Eksploracja sekwencji ścieżki wykorzystana w odpowiedni sposób, pozwala na szczegółowe poznanie ścieżek realizowanych przez użytkowników naszej witryny, zarówno z perspektywy punktu początkowego, jak również końcowego. Dobrze przemyślany i zdefiniowany raport jest w stanie odpowiedzieć na wiele pytań (których konkurencja jeszcze sobie nie zadała).

Źródła:
https://support.google.com/analytics/topic/9266525?hl=en
https://support.google.com/analytics/answer/9317498?hl=en
https://support.google.com/analytics/answer/1191180